Åpenhetsloven
ÅPENHET I SILDELAGET
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022.
Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Den skal også sikre åpenhet om virksomheters arbeid for å etterkomme lovens føringer.
Sildelaget omfattes av åpenhetsloven.
Oppfølging av åpenhetsloven ble forankret i styrevedtak av 1. desember 2022. Sildelaget skal da sørge for at vår drift fremmer respekt for og overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette gjelder både internt i Sildelaget og eksternt hos våre forretningsforbindelser.
For at allmennheten skal være sikret tilgang til Sildelagets arbeid med åpenhetsloven, vil dokumentasjonen så langt det er mulig gjøres tilgjengelig på våre internettsider og bli fortløpende oppdatert. Dette gjelder også dersom Sildelaget avdekker risiko for at vår drift ikke ivaretar eller negativt påvirker grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i vår egen virksomhet og blant våre forretningsforbindelser.
Fiskere og fiskekjøpere
Fiskesalgslagsloven legger føring for organisering av førstehåndsmarkedet, og dermed også forholdet mellom fisker, salgslag og fiskekjøper. Salgslagene forvalter en markedsplass for omsetning av råstoff i første hånd, hvor fiskere og kjøpere er brukere av tjenesten. Salgslagenes rolle kan da sammenliknes med en børs, hvor fisker betaler en avgift for å ha tilgang til å legge sine råvarer ut for salg på markedsplassen. Salgslagene har ikke på noe tidspunkt eierskap over eller risiko for fisken som selges. Fiskere og fiskekjøpere er derfor ikke en del av salgslagenes leverandørkjeder.
Mer informasjon for flåteleddet kan finnes på Fiskarlagets nettsider
Informasjon om lagets retningslinjer:
- Etiske Retningslinjer
- Arbeidslivsregler
Redegjørelse - Sildelagets aktsomhetsvurderinger etter åpenhetsloven § 5
- Internt i Sildelaget:
Sildelaget følger arbeidsmiljøloven og likestillings- og diskrimineringsloven. Vi har opprettet varslingsrutiner gjennom «Mitt varsel» som motvirker trakassering i Sildelaget. Sildelaget har videre aktive fagforeninger og verneombud. Regler om HMS er da iverksatt og følges. Sildelagets vurdering er at disse ordningene er med på å ivareta grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Sildelaget. Det er ikke kommet frem kritikkverdige forhold internt i Sildelaget siden loven trådte i kraft.
- leverandørkjeden og våre forretningsforbindelser
Sildelagets forretningsforbindelser og leverandørkjeder ble kartlagt i 2023 og er senere år blitt oppdatert. Sildelaget har hvert år tilskrevet disse for en redegjørelse av hvordan aktørene ivaretar åpenhetsloven.
Sildelaget har til nå ikke avdekket forhold som tilsier at våre leverandører /forretningspartnere ikke ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Følgende skjema er da lagt ved og vi har bedt om at det fylles ut. I noen tilfeller har Sildelaget innhentet tilsvarende dokumentasjon fra aktørens nettside. Noen aktører har verken svart eller har dokumentasjon på sine nettsider.
- Fiskere og fiskekjøpere
Som det fremgår overfor er det vår vurdering at plikten til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger ikke omfatter fiskere og fiskekjøpere. Som lagsorganisasjon hvor fiskerne er medlemmer, har imidlertid Sildelaget en nærhet til fiskeflåten som gjør at Sildelaget kan bidra til at aktsomhetsvurderingene her kan foregå på en smertefri måte. Laget er derfor positivt innstilt til å ha en aktiv rolle i aktsomhetsvurderingene av fiskeflåten fremover.
Kjøperportalen
Norsk Villfisk som er samarbeidsorganet for salgslagene, har innført Kjøperportalen som bygger på en database over fiskefartøyenes egne aktsomhetsvurderinger. Den enkelte kjøper kan da logge seg inn på Sildelagets nettsider via «min side» for å få tilgang til denne portalen. Her kan kjøperen søke i og laste ned aktsomhetserklæringer som det enkelte fiskefartøy har sendt inn til portalen. Portalen var klar til bruk i september 2024.
Les mer: Nytt verktøy fra Norsk Villfisk - purring | Sildelaget.no
Aktsomhetsvurderinger 2025
Når det gjelder øvrige aktsomhetsvurderinger for 2025 har Sildelaget delt leverandørene inn i tre ulike risikogrupper. Lav, moderat og høy risiko. Her har laget tatt utgangspunkt i bransjerisiko, men dette er fylt ut med konkrete vurderinger av enkelte leverandører.
I gruppen med lav risiko-leverandører er blant annet konsulentvirksomheter, foreninger, offentlige virksomheter og småbedrifter uten utsatt arbeidskraft. Disse har typisk lokale leverandører og risikoen for brudd vurderes da her som svært lav. Videre foregår arbeidet her i et vanlig kontormiljø med ryddige arbeidsforhold.
I gruppen med moderat risiko er detaljhandel og bedrifter som driver med avfall/makulering. Her finnes typisk lavtlønnsarbeid, utstrakt bruk av deltidsansatte eller fysisk tungt arbeid.
I gruppen med høy risiko er hotell og restaurantbransjen, bilpleiebransjen og andre fysiske arbeidsplasser. Typisk risiko er fysisk arbeid, lavtlønnet arbeidskraft og bruk av sesongarbeidere eller utenlandsk arbeidskraft. Ofte i kombinasjon med lang arbeidstid. Her kan det være risiko for «sosial dumping».
Sildelaget har på denne bakgrunn tilskrevet våre forretningsforbindelser og leverandørkjeder. De mottatte svarene har ikke avdekket eksplisitte forhold hos leverandørene som negativt påvirker grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold hos disse. Laget har etter en forholdsmessighetsvurdering ikke forfulgt tilfeller av manglende svar fra gruppen med lav risiko.
Etter purring i gruppen med moderat og høy risiko er det i overkant av en håndfull leverandører som ikke har svart. Sildelaget mener det er grunn til bekymring ved om grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ivaretas av disse aktørene. Sildelaget vil her vurdere tiltak og i tilfelle om samarbeidet med enkeltaktører bør avsluttes.
---
For ytterligere informasjon om hvordan Sildelaget håndterer risiko for negative følger for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold kan Sildelaget kontaktes via [email protected]