Meny

Enighet om kvotemeldingen

article image Foto: Norges Sildesalgslag

Regjeringen gikk til høyresiden for å oppnå enighet om kvotemeldingen

19.04.2024 13:33

Dette er hoved-detaljene i forliket:

  • Åpen gruppes hvitfiskkvantum tas fra toppen. Gruppas andel blir styrket fra dagens 6,12 prosent av totalkvota torsk til 6,62 prosent.

  • Havflåten kompenseres ved at de skal kompenseres dersom det blir overskytende volum i forhandlinger med tredjeland, skal havflåten prioriteres.

  • Trålstigen og sildestigen gjeninnføres, slik foreslått i regjeringas forslag.

  • Hjemmelslengde gjeninnføres, slik det er foreslått av regjeringa.

  • Dagens ordning med samfiske for båter under 11 meter erstattes av den nye ordninga med ID-kvoter, som foreslått i meldinga.

  • Tilbakefall av struktur vil skje etter den såkalte modell X, slik Fiskarlaget spilte inn.

  • Regjeringas forslag om å innføre en eierskapsbegrensning av kystflåtens totale kvote på 1 prosent ble økt til 1,5 prosent istedenfor 1, slik regjeringa foreslo i kvotemeldinga.


    Dette er hele avtalen mellom partiene Ap, Sp, Høyre, V, Frp og Krf:

    • Norsk fiskerinæring er en av Norges viktigste næringer, og norsk fiskeripolitikk har i mange år vært preget av stor politisk enighet på tvert av blokkene. Et sentralt politisk dokument i norsk fiskeripolitikk er kvotemeldinga, og partene har sett det som viktig at det ligger et bredt politisk grunnlag bak denne ved Stortingets behandling for å skape forutsigbarhet for en av landets viktigste næringer. Det har også næringen gitt klart uttrykk for.

    • Norsk fiskeripolitikk bygger i stor grad på tre sentrale lover; Havressurslova, Deltakerloven og Fiskesalgslagslova. Disse lovene, sammen stor politisk enighet om de sentrale spørsmålene har vært med på å gi næringen de lange linjer, nødvendige stabilitet og forutsigbarhet.

    Partene er opptatt av dette skal fortsette, samt at norsk fiskerinæring skal ha gode rammevilkår. • Partiene har hatt gode og konstruktive samtaler, og har kommet fram til gode og balanserte ordninger og kompromiss. Partiene er enig om å ikke skape alternative flertall som rokker ved denne enigheten ved behandling av meldingen. I diskusjonene har alle partier bidratt positivt, og partiene tar forbehold om at flere kan velge å slutte seg til innholdet i avtalen når innstillingen avgis og ved votering.

    • Partiene finner det naturlig at i deler av innstillingen vil det bli en samlet komite. Disse tema berøres ikke nødvendigvis i avtalen. Ved eventuelle uklarheter plikter partiene å søke sammen å avklare i tråd med diskusjonene som har vært og denne enigheten.

    • Partiene har respekt for hverandres primærsyn, men har i forhandlingene strukket seg langt blant annet av hensyn til aktivitet langs hele kysten og behovet for å skape forutsigbarhet for fiskerinæringen.

    • Partiene forbeholder seg retten til å fortsatt kunne utvikle sin politikk, uavhengig av denne enigheten. Det gjelder også for nye spørsmål i fiskeripolitikken i denne Stortingsperioden som ikke er tema i avtalen. Oppfølging av saker som følge av meldingens behandling som eventuelt skal behandles av Stortinget i denne perioden er inkludert i avtalen.

    Partiene slutter seg til meldingen med de endringer og tillegg som fremkommer av følgende punkter:

    • Det startes et arbeid med å se på innretningen av åpen gruppe knyttet til hvem som skal ha prioritet innenfor gruppen. I arbeidet må blant annet balansen mellom rekruttering, deltid og heltid ses på. Det må være mulighet for å jobbe seg oppover, og allemannsretten skal ivaretas. I dette arbeidet må det blant annet vurderes fremtidens oppfølging av nasjonalitetskravet.

    • Åpen gruppe tas fra toppen av norsk totalkvote og fastsettes til 6,62%.

    • Partiene anerkjenner at fiske i andre lands soner er en viktig del av havfiskeflåtens aktivitet. I år der det er ubrukt tredjelandskvote til fordeling til nasjonal kvote, er det naturlig at dette kvantumet prioriteres disse berørte flåtegruppene.

    • Ved tilbakeføring av 2% av kvoten i konvensjonell gruppe, skjermes konvensjonell hav.

    • Strukturkvoteordningen skal gjennomgås med bakgrunn i ulike forhold.

    • Hjemmelslengde gjeninnføres, trålstigen og sildestigen gjeninnføres. Avtaledokument mellom Ap, Sp, H, Frp, V, Krf 19.04.2024

    • ID kvote ordningen innføres i tråd med meldingen og det utredes hvordan også for samme gruppe i pelagiske arter under 11m hjemmelslengde (13m for fiske etter makrell med kystnot).

    • I arbeidet med vurdering av nye parametere for inndeling ved bruk av lasterom, skal også miljø hensyntas. Det er viktig at resultatet ikke forandrer fartøyenes samlede fangstkapasitet vesentlig.

    • Modell X legges til grunn for tilbakeføringen av strukturgevinst til hjemmelsgruppen. Det vil måtte foretas tilpasninger av forvaltningen med hensyn til eierskapsbegrensninger og kvotetak.

    • Det innføres eierskapsbegrensninger i kystgruppen av føre var prinsipp. Meldingens forslag legges til grunn, med unntak for kystgruppens fiske etter torsk, hyse og sei nord for 62 grader nord som settes til 1,5%. Eierskapsbegrensningene er gjennomgående og meldingens dato for fremleggelse gjøres gjeldende. De som på dette tidspunkt overstiger fastsatte eierskapsbegrensninger vil få utarbeidet unntaksordninger med nødvendig fleksibilitet. Det utarbeides særskilte regler for dette. I disse reglene vil det gjøres avgrensninger slik at man ikke kan øke til gammel eierskapsandel dersom man ligger under over noe tid.

    • Det skal gjennomfører ny vurdering av leiefartøysordningen med tanke på å gjøre den bedre og enklere av hensyn til utvikling og bygging av nye - og mer miljøvennlige fartøy, herunder tidsperioder.

    • Nullvisjonen i fiskeriene og HMS for fiskerne skal få større plass og fokus i viktige og sentrale offentlige meldinger og rapporter om fiskerinæringen.