Meny

Stor suksess for norsk sild i Kina

Sjømat
article image Foto: Arjen Kraaijeveld

Sildeprosjektet har testet det kinesiske markedet med norsk sild – og responsen var over all forventning.

06.11.2024 09:15

Sildeprosjektet også kjent som «King of herring China» med Arjen Kraaijeveld, Arild Vollan, Arne Hjeltnes og Geir Lundberg i spissen har hatt en aktiv høst med deltagelser på messer i Kina. Målet har vært å vise frem mørnet sild i et land der norsk sjømat allerede har høy status, men hvor sild fortsatt er et relativt nytt produkt.

Tidligere har de arrangert smakstester blant de kinesisk ansatte i Huawei Norge, de har servert sild under arrangement i regi av Norsk Kinesisk handelskammer i Norge og denne høsten gikk reisen til Shanghai, Quingdao og Beijing for å møte et større kinesisk publikum.


Norske smaker i Shanghai

I august deltok Arjen og Arild på World Seafood Shanghai Exhibition, hvor de var en del av den norske paviljongen til Norges Sjømatråd. Denne bestod av 12 sjømatbedrifter herav ti lakseutstillere, én som lanserte norsk oppdrettstorsk og Sildeprosjektet som lanserte norsk sild, en forholdsvis ukjent art for kineserne.


Arild Vollan til venstre og Arjen Kraaijeveld til høyre under messen i Shanghai (Foto: Sildeprosjektet). 

De delte sildefiletene i små biter på omtrent 2 cm og pyntet dem med flagg fra Sildelaget for presentasjon. Tilbehøret besto av soyasaus, ristede sesamfrø og hakket løk, slik det tidligere var servert på Sildelagets årsmøte i Bergen i mai. Smaksprøvene fikk en svært positiv mottakelse på messen, og det ble tydelig at flere bedrifter ønsker å importere og distribuere denne typen produkter – spesielt i små forpakninger.

Matjessild med soyasaus, ristede sesamfrø og hakket løk (Foto: Norges Sildesalgslag)

 

Et stort marked for foredlet sild 

I slutten av oktober dro de videre til Quindao hvor de serverte mørnet sild under Norsk Seafood Summit arrangert av Norges Sjømatråd. Her fikk de anledning av Sjømatrådet til å servere smaksprøver i pausen mellom konferansen og middagen. Arrangementet ble svært godt mottatt, og interessen for norsk fisk viste seg å være betydelig.

– Mange kinesere deltok på arrangementet og fikk muligheten til å smake på silda og de elsket den, sier Arjen Kraaijeveld. Han legger til at det har vokst frem et stort marked for ferdigprodukter i Kina, og nøkkelen til suksess blir å tilby silda i praktiske små forpakninger.


Sild og kaviar 

Under besøket i Quindao, arrangerte de også et smaksverksted på en restaurante, hvor både inviterte og vanlige forbrukere fikk smake retter laget av sild. Menyen inkluderte frityrstekt sild, dampet sild, hotpot-tilberedt sild, samt sildesushi servert med kinesisk kaviar. Kina er nå verdens største produsent av ekte kaviar, og kombinasjonen med norsk sild fikk svært positiv respons.

Dette arrangementet viste at det finnes et marked for både eksklusive produkter og hverdagsprodukter – så lenge forpakningen er tilpasset kinesiske forbrukere.


Arne Hjeltnes under smaksverkstedet på en restaurante i Quindao (Foto: Arjen Kraaijeveld) 

Sildeprosjektet har vist at det er et marked for norsk mørnet sild i Kina, spesielt når produktet tilbys i mindre forpakninger. Både hverdagsprodukter og "top notch"-produkter har fått en positiv mottakelse, noe som kan bidra til å styrke eksportmulighetene for norsk fisk. Satsingen i Kina er et viktig steg for norsk sjømatindustri, og prosjektets arbeid kan bane vei for enda flere norske produkter på kinesiske middagsbord.

Video fra World Seafood Shanghai Exhibition i august.