Ny Fiskebas klar i 2013
Vaagland Båtbyggeri AS, 6683 Vågland, har inngått kontrakt med Fiskebas AS om bygging og utrustning av en 64,2 m snurper for levering sommeren 2013.
14.08.2012 14:57
Skipet, av typen NVC 317, er utviklet av Rolls-Royce. Fartøyet er optimalisert for god
fart og optimal drivstofføkonomi, sjøegenskaper og produksjonskapasitet, og skal drive
pelagisk fiske og blir rigget for not. Konstruert med stort fokus på design, komfort,
miljø og fangstkvalitet. Byggenummer 145 vil bli optimalisert i tett samarbeid mellom
Rolls-Royce, rederiet, underleverandører og Vaagland Båtbyggeri AS med basis i de
ulike parters erfaringer fra bygging, utrustning og bruk av tilsvarende fartøy, heter det fra verftet.
Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 12, med bl.a.
enmannslugarer med egne dusj/toalett, romslig messe/salong med egen spiseavdeling,
filmrom, treningsrom og badstu.
Rolls-Royce skal levere design, komplett byggedokumentasjon og hovedutstyret til
fartøyet, i en integrert design- og utstyrsleveranse.
For å få gunstigs mulig driftsøkonomi og miljøprofil, skal fartøyet arrangeres med et
hybrid fremdriftssystem, basert på det nye HSG-systemet til Rolls-Royce (Hybrid Shaft
Generator). Det betyr at man kan operere både dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller
en kombinasjon av begge deler.
I skroglinjene er det lagt ned et omfattende utviklingsarbeid inkludert CFD-beregninger
og modellforsøk for å sikre økonomisk fart, være støysvake, rimelig i drift og samtidig
få gode sjøegenskaper.
Dimensjoner:
Lengde: 64,20 m.
Bredde: 14,00 m.
Lasteromkapasiteten blir på 1550 kubikkmeter, og rommene er konstruert med tanke på
optimal føring av last i RSW-kjøletanker.
Vaagland Båtbyggeri er glad for å ha sikret seg kontrakten som vil bidra til å trygge sysselsettingen frem til sommeren 2013, heter det på deres hjemmesider
fart og optimal drivstofføkonomi, sjøegenskaper og produksjonskapasitet, og skal drive
pelagisk fiske og blir rigget for not. Konstruert med stort fokus på design, komfort,
miljø og fangstkvalitet. Byggenummer 145 vil bli optimalisert i tett samarbeid mellom
Rolls-Royce, rederiet, underleverandører og Vaagland Båtbyggeri AS med basis i de
ulike parters erfaringer fra bygging, utrustning og bruk av tilsvarende fartøy, heter det fra verftet.
Det er lagt stor vekt på bo- og arbeidsmiljø for et mannskap på 12, med bl.a.
enmannslugarer med egne dusj/toalett, romslig messe/salong med egen spiseavdeling,
filmrom, treningsrom og badstu.
Rolls-Royce skal levere design, komplett byggedokumentasjon og hovedutstyret til
fartøyet, i en integrert design- og utstyrsleveranse.
For å få gunstigs mulig driftsøkonomi og miljøprofil, skal fartøyet arrangeres med et
hybrid fremdriftssystem, basert på det nye HSG-systemet til Rolls-Royce (Hybrid Shaft
Generator). Det betyr at man kan operere både dieselelektrisk og dieselmekanisk, eller
en kombinasjon av begge deler.
I skroglinjene er det lagt ned et omfattende utviklingsarbeid inkludert CFD-beregninger
og modellforsøk for å sikre økonomisk fart, være støysvake, rimelig i drift og samtidig
få gode sjøegenskaper.
Dimensjoner:
Lengde: 64,20 m.
Bredde: 14,00 m.
Lasteromkapasiteten blir på 1550 kubikkmeter, og rommene er konstruert med tanke på
optimal føring av last i RSW-kjøletanker.
Vaagland Båtbyggeri er glad for å ha sikret seg kontrakten som vil bidra til å trygge sysselsettingen frem til sommeren 2013, heter det på deres hjemmesider