Norsk sjømat feiret i Tokyo
Tirsdag 3. juni markerte norsk og japansk sjømatnæring det langvarige og stadig voksende samarbeidet mellom Norge og Japan.
16.06.2025 10:45 | Av Anette UddénPå ærverdig Hotel Gajoen Tokyo arrangerte Norges sjømatråd sitt årlige sjømatseminar, ledet av sjømatutsending Johan Kvalheim. Arrangementet samlet over 40 japanske makrellselskaper, norske eksportører og mange andre sentrale bransjeaktører fra begge land.
Seminaret åpnet med en faglig foredragslunsj, der Team Seafood – det operative teamet for Sjømatrådet i Japan – presenterte innsikten bak årets markedsarbeid på makrell. Status i markedet ble grundig gjennomgått: utvikling i handelsbetingelser, eksportvolumer og endringer i produktmiks.
Et høydepunkt under lunsjen var statssekretær Ragnhild Syrstads innlegg med påfølgende prisutdeling til åtte japanske selskaper som har gjort en særlig innsats for å løfte norsk makrell i det japanske markedet.
Johan Kvalheim, sjømatutsending i Japan og statssekretær Ragnhild Sjoner Syrstad under prisutdelingen. (Foto: Randi Ødegaard).
Makrellen bygger broer mellom Norge og Japan
Videre fulgte et tettpakket seminar som tok for seg hele spekteret av norsk sjømateksport til Japan. Samarbeidet mellom japanske og norske aktører har utviklet seg til et tett og gjensidig forpliktende partnerskap, og innsatsen har båret frukter: I dag går over halvparten av all norsk makrell til Japan, og mer enn annen hver porsjon makrell som spises i Japan er av norsk opphav.
Norsk makrell omtales som en “superfood” i Japan, takket være sitt høye innhold av sunne fettsyrer og høye kvalitet. Den er større og fetere enn den lokale stillehavsmakrellen, og passer perfekt inn i den globale helsetrenden der ernæring, bærekraft og smak går hånd i hånd.
Norsk makrell i Japan. (Foto: Norges Sjømatråd)
En viktig prisdriver for norsk makrell er den store etterspørselen i Asia, drevet frem av den japanske gastronomiens globale suksess. I takt med at japanske restauranter vokser frem opp over hele verden i høyt tempo, har etterspørselen etter norsk makrell fått et betydelig løft.
I tillegg til markeds- og handelsfokus, hadde årets seminar også en historisk dimensjon. Det er nemlig 40 år siden norsk laks ble introdusert i Japan gjennom det banebrytende "Prosjekt Japan" – tre år etter at norsk makrell først fant veien inn i de japanske kjøkkenene.
Mackerel rocks the sea
Norges Sildesalgslag deltok på seminaret, og bidro med et bredt utvalg profileringsartikler og makrell-effekter som falt i smak blant deltakerne. Det var tydelig at både kunnskapsformidlingen og de mer uformelle innslagene traff godt – og bidro til å forsterke budskapet om et levende og moderne sjømatpartnerskap.
Sildelaget-effekter som ble delt ut til deltakerne på seminaret. (Foto: Randi Ødegaard).
Årets sjømatseminar viser godt de store ringvirkningene av den norske sjømateksport-suksessen – Norsk makrell er ikke bare en eksportvare – den er en brobygger mellom kulturer, en bærebjelke i det norsk-japanske samarbeidet og en viktig del av et sunt og smakfullt tradisjonelt japansk kosthold, som nå trender langt ut over Japans landegrenser.
Samtidig ble det også løftet et viktig budskap under seminaret: Tollregimet for norsk makrell, gir ikke like konkurransevilkår i det japanske markedet. En harmonisering med vilkårene som gjelder for andre europeiske eksportland, vil komme både japanske konsumenter og norsk næring til gode. Slik toll-barrierene nå står, mister japanske importører kjøpekraft i den stadig tøffere konkurransen om den ettertraktede norske makrellen. Dette truer både japanske arbeidsplasser og den japanske tilgangen til sunn, bærekraftig makrell, men også det tette og sterke handelssamarbeidet med Norge.