Priskampanjer virker
Flere butikk-kjeder kuttet prisene på fisk i januar og effekten kom raskt.
25.02.2025 08:59I januar kuttet dagligvarekjedene Extra og Kiwi prisene på fisk i sine butikker. Det løftet salget betraktelig. Dette skriver Sjømatrådet.
I årets første måned kunne Coops medlemmer kjøpe all fisk med 20 prosent avslag hos dagligvarekjeden Extra. Kampanjen gikk bedre enn de hadde forventet.
– Det har vært en markant økning i andelen fisk på middagstallerkenen. Kampanjen økte ikke bare salgstallet, men påvirket også forbrukernes vaner. Folk har rett og slett endret protein på tallerkenen, sier markedssjef i Extra, Ingrid Sanfelt Hansen.
Også konkurrenten Kiwi merket at det ga en effekt å senke prisene på fisk i januar. Totalt rapporterer de om en vekst på 54 prosent i antall solgte enheter fersk fisk og en vekst på hele 249 prosent for filet av laks og ørret sammenlignet med samme måned i fjor.
Manager Norge i Norges sjømatråd, Agnete Bell, er svært begeistret for salgsutviklingen hos de to dagligvarekjedene.
– I Godfisk.no jobber vi hver dag for å inspirere nordmenn til å velge sjømat enda oftere. I dette arbeidet er vi avhengig av å spille på lag med alt fra næringsaktører til dagligvarehandelen. De gode salgsresultatene til Kiwi og Extra i januar viser at nordmenn ønsker å spise mer fisk og at inspirasjon, reklame og pris har en påvirkning på matvalgene deres, forklarer Agnete Bell.
Les mer om saken hos Sjømatrådet her: